Kurikulum PPIM di Sekolah
Berikut adalah panduan bidang-bidang kurikulum yang harus dijadikan asas program dan aktiviti-aktiviti PPIM di sekolah:
BIL | BIDANG | CONTOH-CONTOH TAJUK |
1 | Pengenalan PPIM | Tatacara perjumpaan 1.2 Sejarah 1.3 Falsafah 1.4 Objektif |
2 | Kerohanian | Pemahaman dan Pengukuhan Al-Quran dan Hadis melalui Aktiviti Kritis. 2.1 Kenabian dan Nabi-Nabi 2.2 Malaikat 2.3 Sifat 20 2.4 Asma Ul-Husna 2.5 Al-Quran 2.6 Hadith (mengenai berbagai topik) 2.7 Ayat Al-Quran · An Nissa (tentang berbagai topik) · Luqman (tentang berbagai topik) · Maryam (tentang berbagai topik) 2.8 Manusia sebagai Khalifah di Bumi 2.9 Adab dan Panduan Membaca Al-Quran |
3 | Kesihatan dan Tugas Pembangunan Diri | 3.1 Maksud Kesihatan 3.2 Citra (Imej) Diri 3.2.1 Kebersihan Diri (Fizikal) · Penjagaan kulit muka. · Penjagaan kaki, tangan, telinga, mulut dan · rambut. 3.2.2 Pakaian / Alas Kaki / Stokin · memilih / mendobi / menjaga · merawat, menghilang tanda. 3.2.3 Penampilan Diri · cara duduk, berjalan, bercakap 3.3 Pembangunan Diri 3.3.1 Perubahan diri (remaja) 3.3.2 haid 3.3.3 cara mandi wajib, hormon percintaan 3.4 Makanan Dan Pemakanan 3.4.1 Asas Pemakanan 3.4.2 Kandungan dan nilai. · pilihan makanan : i. makanan untuk mandiri ii. makanan segera iii.makanan untuk orang sakit. iv.makanan untuk kanak-kanak. v. sarapan. · cara memasak · cara menghidung · cara mengemas dan membersih |
4 | Keluarga dan Masyarakat | 4.1 Kitaran Hidup 4.1.1 Peringkat-peringkat umur dan ciri-ciri setiap peringkat. 4.1.2 Tugas dan tanggungjawab jenis setiap peringkat. 4.2 Pengenalan diri 4.2.1 Siapa saya 4.2.2 Perbezaan lelaki dan wanita 4.2.3 Tugas-tugas pembangunan diri 4.3 Khidmat Masyarakat 4.3.1 Gotong-royong 4.3.2 Derma pakaian / duit / buku terpakai 4.3.3 Lawatan ke rumah orang tua, anak-anak yatim. 4.3.4 hospital, kanak-kanak cacat / istimewa. |
5 | Kemahiran | 5.1 Seni dan Budaya 5.1.1 Seni pertahankan diri · sifat · tekwando · tai chi 5.1.2 Apresiasi Seni (Semua jenis) · Drama · Pantomin · c. Seni Suara:- - nyanyi - koir - nasyid - lagu patriotik · Sketsa · e. Puisi:- - sajak - syair - gurindam - pantun · Gimrama, Gimnastik, Artistik, Senamrobik. 5.1.3 Seni Halus · tekat · sulaman · jahitan (asas):- - sembat - jelujur - merangka pola - tampal jerumat - jahitan manik · tenunan · anyaman:- - bakul - ketupat - tikar - saji · Membatik:- - cap canting - ikat - celup · Ukiran:- - Buah - Kayu - sabun · Seramik termasuk hiasan · Cengkerang · Lipatan:- - origami - kain - surviette · Gubahan:- - bunga - buah - riben 5.1.4 Seni Cetak · T-Shirt · Kad · Proses percetakan, penjilidan, Resos top publishing. 5.1.5 Seni Lukis · Kolej · Catan · Lukisan 5.1.6 Seni Khat · Copper tooling 5.2 Celik Komputer 5.2.1 Asas 5.2.2 Grafik 5.2.3 Typesetting 5.3 Pengurusan Rumah Tangga 5.3.1 Menjaga / Mengemas / membersih (dalam rumah) · bilik tidur · dapur · tandas · stor 5.3.2 Menjaga & Membersih (luar rumah) · Taman (lanskap) · Kolam Ikan · Kolam Renang · Air pancut mini 5.3.3 Hiasan Dalaman · Skima warna · Pilihan Fabrik · Mengatur Perabot · Menjaga perhiasan (tembaga, perak) · Menjaga kaca & cermin · Menjaga tikar getar, jerami, plastik, permaidani, pandan, mengkuang. 5.4 Ekonomi 5.4.1 Merancang ekonomi 5.4.2 Asas Perniagaan |
6 | Rekreasi Dan Aktiviti Luar | 6.1 Perkhemahan · mendirikan Khemah · ikatan · gajet · masakan · kawad. 6.2 Aktiviti Luar 6.2.1 Sukan dan Permainan · Dalam (cator, saidina, shahiba, dart) · Luaran:- i. Gelanggang (Bola jaring, Bola Tampar, dll.) ii. Padang (Lawn Bowl, Lompat Jauh, Lompat Tinggi dll.) · Tradisional - congkak, seremban, gelang panjang. 6.2.2 Kembara / Orienteering · mendaki gunung · membaca kompas · membaca peta 6.2.3 Aktiviti Lasak · Berkeno (Canoeing) · Berakit · Flying fox · Rope Crossing · River Crossing · Absailing · Memanah · Berkuda · Berbasikal Lasak · Mendaki · Menembak 6.2.4 Sukan/Air · Berenang · Snorkeling · Permainan Pantai (Bola Tampar, Istana Pasir) · Berkelah |
7 | Pertolongan Cemas | 7.1 Memahami tentang Kecederaan dan Rawatan 7.2 Alat dan Bahan Berbahaya: Tahu cara penggunaan dan penjagaan yang betul. 7.3 Anduh dan balutan 7.4 Kotak Pertolongan Cemas 7.5 Mengetahui tentang kemalangan di rumah yang berpunca daripada kelalaian. 7.6 Cara rawatan kemalangan di dalam dan di luar rumah. 7.7 Cara memberi rawatan kecemasan. 7.8 Mendapat Pendedahan dan tahu melaksanakan. 7.9 Tahu membantu Teknik-teknik kelahiran kecemasan. 7.10 Bersalin |
8 | Alam Sekitar dan Agama | Alam Sekitar dan Agama 8.1 Alam Sekitar Sebagai Kitabullah Yang Kedua. 8.2 Alam Sekitar Sebagai Amanah 8.3 Pencemaran dan Degradasi Alam Sekitar dari sudut Al-Quran. 8.4 Pemeliharaan Alam Sekitar 8.4.1 Kitar Semula · Kertas · Aluminium · Komposting 8.4.2 Memelihara sungai/air 8.4.3 Memelihara hutan / tumbuhan · menanam pokok · membersih pantai, tepi sungai 8.4.4 Menjimat tenaga |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan